Generalforsamling
Referater af generalforsamlinger
Næste generalforsamling afholdes torsdag d. 26/3-2026
Referat af generalforsamling tirsdag d. 8/4-2025
Lasse Hougaard byder velkommen og præsenterer Jan og Maria fra Lejernes Hus.
1. Valg af dirigent
ad 1. Bestyrelsen peger på Maria Berth fra Lejernes Hus - der blev valgt.
2. Valg af referent
ad 2. Bestyrelsen peger på Rasmus Hougaard fra bestyrelsen - der blev valgt.
3. Valg af stemmetællere
ad 3. Afventer
4. Formandens beretning
ad 4. Formandsberetning for Beboerforeningen Langeshave
I løbet af året har der været ændringer i bestyrelsens sammensætning. Ann-Britt Hvolby valgte at træde ud efter nogle måneder, og i hendes sted indtrådte Tage Østerlund Knudsen. Vi vil gerne takke begge for deres engagement og bidrag.
Tak til Grethe Albertsen, som fremover vil stå for uddelingen af velkomstbreve til nye beboere i Langeshave.
Vores administrator, Taurus, har fortsat planer om at etablere ladestandere til elbiler på Langeshaves parkeringsplads. Den endelige placering afhænger af ejendommens strømkapacitet og de tekniske muligheder.
I årets løb har vi afholdt både sommerfest og julefrokost. Vi takker alle, der deltog – det er altid en fornøjelse at mødes i festligt lag og styrke fællesskabet.
Der har desuden været afholdt to torsdagscaféer, hvor særligt den første var meget velbesøgt. På baggrund af den positive opbakning planlægger vi fremover at arrangere en café hver tredje måned.
Desværre har vi fået afslag på vores ansøgning om en aflåst boks til opbevaring af spil ved basketbanen. Vi har derfor besluttet selv at anskaffe en hyndeboks og ønsker os havespil, som kan lægges i den til fælles glæde for beboerne.
Som en del af vores løbende informationsindsats har vi fået opsat et udhængsskab ved fælleshuset, hvor referater og anden relevant information vil blive ophængt.
Vi har fået fire nye bord-/bænkesæt til fællesarealerne, hvilket vi er meget glade for.
Vedrørende huslejestigningen har vi en sag kørende via Lejernes Hus, som har sendt sagen videre til Bolignævnet. Vi afventer en afgørelse herfra.
Bestyrelsen arbejder desuden på en opdatering af fælleshusets inventar for at sikre, at det fortsat lever op til beboernes behov.
Endelig har vi drøftet muligheden for at arrangere en fælles udflugt for beboerne i Langeshave – eventuelt en bustur. Da en sådan tur vil kræve egenbetaling, vil vi gerne høre, om der er interesse for arrangementet, samt om der er forslag til en spændende destination.
Vi ser frem til endnu et år med gode initiativer og fællesskab i Langeshave.
Bestyrelsen for Beboerforeningen Langeshave
Beretningen blev taget til efterretning af de fremmødte
5. Regnskabsaflæggelse v/kasserer
ad 5. Regnskabet blev fremlagt med diverse informative forklaringer. Får vi renter af foreningens penge? Ja, sidste år fik vi omkring 19 kr i renter. Spørgsmål omkring, hvorfor depositummet til leje af fælleshuset bliver holdt i lang tid. Hvad skyldes stigningen på 100% i depositummet? Kirsten forklarer, at det er til at dække rengøring og evt. skader. Regnskabet blev godkendt.
6. Fastsættelse af kontingent
ad 6. Der bliver indkrævet 28,50 kr om måneden. Vi fortsætter med at indkræve 28,50 kr. Det kan godkendes.
7. Indkomne forslag
ad 7a. Vedtægtsændringer + Evt. ekstraordinær gf
Disse vedtægtsændringer har til formål, at beboerforeningen kun skal have én revisor og én revisorsuppleant.
Forslag til vedtægtsændring:
Formuleringen under §7 stk. 2. 12. "Valg af revisor og suppleanter" ændres til "Valg af revisor og revisorsuppleant".
Formuleringen under §9 stk. 2. "...2 revisorer og revisorsuppleanter" ændres til "én revisor og én revisorsuppleant".
Formuleringen under §9 stk.6. "Valg af revisorer foretages for 2 år med skiftevis afgang hvert år". ændres til "Revisor vælges for 2 år".
Formuleringen under §9 stk.7. "Suppleanter til bestyrelsen og revisorsuppleanter vælges for 1 år". ændres til "Suppleanter til bestyrelsen og revisorsuppleant vælges for 1 år".
Der er ingen bemærkninger. Det er enstemmigt vedtaget. Der er ikke ønske i den fremmødte forsamling om, at der skal afholdes ekstraordinær generalforsamling for at vedtage ændringerne.
ad 7b. Orientering fra Lejernes Hus
Maria er tilbage fra barsel, og Jan har overtaget i mellemtiden. I september 2024 fik vi et varsel om huslejestigning med virkning fra 1/1-25. Lejernes Hus blev enig med bestyrelsen om at gøre indsigelse. Udlejer har tidligere tilbagekaldt en stigning, og sammenlignet med sidste gang det blev trukket tilbage, ligner tallene fra 2025 meget dengang, og der er derfor gjort indsigelse igen. Sagen ligger i huslejenævnet, og indsigelsen skal tages stilling til. Det antages, at sagen tages med på maj-mødet.
Sidst da Lejernes Hus var her, var der problemer med knirkende gulve, som har trukket ud. Der har været et skift i administrationen, Cecilie. De lejemål, som har haft knirkende gulve, har haft en tømrer, som har lavet en vurdering til Taurus. Det er Lejernes Hus' indtryk, at de fleste af disse lejemål er tilfredse med den løsning, der har været.
Maria oplyser om kurser og spørger de fremmødte.
Maria foreslår: "Hvad kan en beboerrepræsentation?" og "Forbrugsregnskab". Dette arbejdes der videre med.
8. Valg til bestyrelse
Lasse Hougaard (formand) ikke på valg
Lene Rindbæk Larsen (næstformand) genopstiller
- genvalgt
Kirsten Meldgaard (kasserer) genopstiller
- genvalgt
Tage Østerlund Knudsen (sekretær) ikke på valg
Rasmus Hougaard (best.medlem) genopstiller
- genvalgt
Valg af to suppleanter (for ét år)
- Ida Fischer stiller op og vælges
- Winnie Stenberg stiller op og vælges
Aase Julskov (revisor) genopstiller
- genvalgt
Helle Nørgaard (revisorsuppleant) genopstiller ikke
Christian Stenberg (revisorsuppleant) genopstiller
- genvalgt
9. Eventuelt
Der er planlagt torsdagscafé d. 3/7-25. Kirsten oplyser, at bestyrelsen gerne hører fra beboere, hvis man har gode idéer til, hvad der kunne laves til torsdagscaféerne. Idéer skal oplyses til Lasse, så det kan tages op på bestyrelsesmøderne.
Grethe Albertsen oplyser, at der er nogle brætspil i fælleshuset, som evt. kan bruges.
Der er loppemarked d. 16/8-25 fra kl. 10-14. Vi kan stille op på Nannasvej ud for fælleshuset + vores græsareal. Hvis man er interesseret i at deltage, skal man melde tilbage til Kirsten Meldgaard.
Hvis man er utilfreds med sit forbrugsregnskab, skal man gøre indsigelse senest 6 uger efter, man har modtaget regnskabet. Der skal gøres indsigelse til Per Olsen Dam fra Lejernes Hus.
Bestyrelsen arbejder med at finde frem til en løsning i forhold til indbetaling af leje af fælleshuset og depositum.
Der er problemer med skiltningen ved de nye el-ladestandere på parkeringspladserne - især at folk holder på en elladeplads, selvom de ikke har en elbil. Bestyrelsen anmodes om at kigge på problemet. Det aftales, at bestyrelsen fortsætter dialogen med Clever, indtil der er en løsning, der giver mening for Langeshaves beboere, der har elbiler. Beboerne i Langeshave opfordres til at sende deres ønsker omkring dialogen til bestyrelsen.
Der er også problemer med, at uvedkommende holder på Langeshaves parkeringspladser. Lasse oplyser, at en løsning på dette i form af en parkeringsvagt tidligere har været på som punkt til generalforsamlingen, men at denne løsning flere gange har været nedstemt.
Den nye e-mail, der skal bruges til kontakt med bestyrelsen, er langehavebeboerforening@gmail.com
Referat af generalforsamling torsdag d. 4/4-2024
Lasse Hougaard byder velkommen, dejligt at se så mange.
1. Valg af dirigent, bestyrelsen peger på Maria Berth fra Lejernes Hus - der blev valgt
2. Valg af referent, bestyrelsen peger på Lene Larsen - der blev valgt
3. Valg af stemmetællere, Ib og Birthe Sindberg
4. Formandens beretning
Ida Ladekjær trådte ud af bestyrelsen umiddelbart efter tiltrædelse, da hun flyttede fra Langeshave, og Villy Hansen trådte til. Tak for medlemsskab begge to. Og Tage Østerlund Knudsen træder ud her til generalforsamlingen. Tak for dit gode arbejde.
Vi er i gang med at få lagt fibernet, og arbejdet forventes færdigt i løbet af april.
Vi har haft søgt Svendbyfonden om midler til et udendørs fitness-sæt, men da vi selv skulle stå for vedligholdelse og nedrivning, opgav vi projektet. Svendby-fonden kan søges igen i år, så vi overvejer, hvad vi skal søge om. Projektet skal være offentligt tilgængeligt.
Vi har købt parasoller til fælleshuset, så vi kan nyde terassen der endnu mere.
Vi blev inviteret til at holde loppemarked med Nannasvej. En enkelt fra Langeshave deltog.
Lejlighederne på Søgårdsvej har fået nye terrassedøre, og nogle har fået nye vinduer, og vi har alle fået nye digitaliserede varmemålere.
Vores administratorer, Taurus, har planer om at opstille ladestandere til elbiler på Langeshaves parkeringsplads. Hvor de kommer til at stå, afhænger af, hvordan strømmen i ejendommen er ført.
Vi har holdt høstfest og julefrokost. Tak for deltagelse til festerne. Det er rart at mødes i festligt lag.
Nogle beboere har ytret ønske om at mødes, og bestyrelsen foreslår, at der bliver oprettet et aktivitetsudvalg, så vi kan få en slags café i fælleshuset.
Fælleshuset har været udlejet meget. Vi er glade for, at det bliver brugt og opfordrer til, at man bestiller det i god tid, så man er sikret at kunne bruge det.
Vi har, sammen med Lejernes Hus, endnu en gang et kursus i støbeskeen, som I vil høre nærmere om.
Vi har, i det forløbne år haft en god dialog med vicevært Carsten Brøndbjerg og Taurus. Vi har oplevet at blive hørt, og at vi har fået svar. Og også at der er blevet handlet på de fleste af de problemer, vi har forelagt. Nogle gange dog først efter en længerevarende korrespondance.
5. Regnskabsaflæggelse v/kasserer. Regnskabet blev godkendt. 2023, der fik vi kun 3 betalinger af beboerkontingentet fra Taurus. Den sidste betaling er overført nu. I 2022 overførte Taurus 6 gange. De har lovet at betalingerne fremover kommer hvert kvartal.
6. Fastsættelse af kontingent. Vi må max opkræve 47.50 kr pr lejlighed pr måned. Vi fastholder de 28.50 kr, vi betaler nu.
7. Indkomne forslag
a. Vedtægtsændringer.
1. vedtægtsændring blev vedtaget, men vi var ikke nok. Vi afholder beboermøde d. 30/4 kl. 19.00 og stemmer igen.
2. vedtægtsændring. 12 stemte for, 16 imod, 0 blank. Forslaget er nedstemt.
b. Knirkende gulve
Edith Kristoffersen er generet af knirkende gulve. Det skal meldes til Carsten, hvis ikke det hjælper så Taurus, hvis det heller ikke hjælper så Lejernes hus, hvis det heller ikke hjælper så kontaktes bestyrelsen. Bestyrelsen vil afdække, hvor stort problemet er.
c. Orientering fra Lejernes Hus
Sagen om rygning. Limbo indtil alle lejligheder er ikkerygerlejligheder. En beboer er meget generet af røg fra underboen. Taurus har prisværdigt forsøgt at begrænse generne, ved tætning omkring radiatorer og skabe. Det har begrænset generne.
Byrdefyldt vilkår. Vi kan prøve en sag, hvis det har interesse.
Bestyrelsen har forsøgt at få en dialog med Taurus om en godkendelse fra brandmyndigheder. Taurus har været meget undvigende. Der er taget kontakt til kommunen, der har bedt Taurus om svar.
Lejernes Hus holder et kursus om fejl og mangler d. 30. maj. Der kommer opslag herom i opgangene. Husk vi altid kan ringe til Lejernes Hus med spørgsmål, mandag 10-13, tirsdag 10-14, onsdag 10-12, torsdag 14-17.
8. Valg til bestyrelse
Lasse Hougaard (formand) genopstiller
Lasse Hougaard 17 stemmer og Erik Michael Nielsen 8 stemmer og 1 blank
Lene Rindbæk Larsen (næstformand) ikke på valg
Kirsten Meldgaard (kasserer) ikke på valg
Tage Østerlund Knudsen (sekretær) genopstiller ikke
Villy Hansen (best.medlem) genopstiller ikke
Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer, Rasmus Hougaard og Ann-Britt Hvolby
Valg af to suppleanter (for ét år)
Valg af bestyrelsessuppleanter, Marie Petrussen og Tage Østerlund Knudsen
Aase Julskov (revisor) er ikke på valg
Helle Nørgaard (revisorsuppleant) genopstiller
Valg af revisorsuppleant (for ét år)
Valg af revisorsuppleanter, Helle Nørgaard og Christian Stenberg
9. Eventuelt
Der blev spurgt til cykelskure/gamle storskraldsrum, om de kan åbnes for scootere og Christaniacykler.
Der blev spurgt til fibernet, bestyrelsen er ikke informeret mere end alle beboere er. Vi skal åbne døren, så boksen kan installeres i lejlighederne. Det er valgfrit, om man ønsker at benytte sig af fibernettet.
Der blev spurgt til, hvorfor bestyrelsen har valgt ikke at hænge opslag op i opgangene fra bestyrelsesmøderne, det skal der ifølge vedtægterne. Det er for at spare på papir og udgifter hertil. Der hænger sedler i alle opgange, hvis man ønsker referater kan det fås på mail eller kopi i postkassen.
Ang. klager over skrald skal sendes til Carsten.
Aktivitetsudvalg. Hvad skal vi? Strikke, brætspil, cafe. Kom gerne med forslag.